Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 030-6051533
  • info@evh-online.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

  •  030-6051533
04-04-2017

Kan een auto oververzekerd zijn?

Soms kan een auto, uitgaande van de dagwaarde, te ruim verzekerd zijn. Maar wanneer is die dan 'oververzekerd'? 

Voor veel particuliere relaties is de autoverzekering een van de duurste verzekeringen uit het 'pakket'. En besparen daarop is dan ook verleidelijk. En eenvoudig.
Want wie een all risks autoverzekering omzet naar een 'WA beperkt casco' of zelfs naar alleen maar WA, neemt genoegen met minder dekking. En bespaart dan gelijk stevig op de premie.  
Toch is dat niet het hele verhaal.
Want een niet gedekte schade blijft dan wel voor eigen rekening. Waar liggen de grenzen?

Afhankelijk van de dagwaarde?

Een auto van bijvoorbeeld 15 jaar oud heeft doorgaans nog maar zo weinig waarde dat een all-risks verzekering eigenlijk niet meer lonend is. Want de hoogte van de premie is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto. Terwijl bij schade de dagwaarde van de auto bepalend is.

Wanneer wordt overstappen naar een beperktere dekking interessant?

We nemen even een auto van 7 jaar oud. De auto is nog WA casco (all-risks) verzekerd. En er is inmiddels een heel hoge no-claimkorting opgebouwd. De auto heeft nog een dagwaarde van 8.000 euro. En een vergelijking van mogelijkheden laat zien, dat er 250 euro per jaar bespaard kan worden door over te stappen naar de WA beperkt casco. Maar is dat voldoende? Want door 'terug te gaan' naar WA-extra neemt deze automobilist wel het risico van total-loss door eigen schuld voor zijn eigen rekening. 8000 dagwaarde tegenover 250 euro besparing.....

De beste dekking is dan ook niet afhankelijk van de leeftijd

Bij het kiezen van de juiste verzekeringsvorm is de leeftijd van de auto niet doorslaggevend. Al speelt die natuurlijk wel een rol.
Bepalend is of de premie die bespaard wordt opweegt tegen het extra risico dat u gaat accepteren. Total-loss door eigen schuld. En dan gaat niet alleen de dagwaarde een rol spelen, maar ook de geldende no-claimkorting.

Om een heel ruw voorbeeld te geven:

De all-risks premie voor een auto kan (echt heel erg ruw genomen) soms oplopen tot 10% van de nieuwprijs van de auto. Uiteraard speelt de regio waar u woont een rol, net als uw leeftijd, type auto, soort gebruik etc. Maar het gaat even om het voorbeeld.
Van die 10% bruto premie gaat de no-claimkorting uiteraard nog af. En wie over wil stappen van all-risks naar WA-beperkt casco zal daarop ruwweg een premie kunnen besparen van 40%

Bij maximale korting betekent dit:

Nemen we als voorbeeld een auto met een nieuwprijs van 25000 euro, dan zal de all-risks-premie ruwweg dus kunnen oplopen tot 2500 euro. Bij 80% no-claimkorting zal daar feitelijk maar 500 euro aan te betalen premie van over blijven. Wie dan overstapt naar WA-beperkt casco zal daar dan ongeveer 40% op besparen. Ofwel 200 euro. Bij een dagwaarde van 4000 euro is dat een vrij kleine premiebesparing. 

En bij 30% no-claimkorting betekent dit: 

Weer dezelfde auto. 25000 nieuwprijs en dus een bruto premie van 2500 euro. Bij 30% no-claimkorting resteert te voldoen 1750 euro. Wie dan overstapt naar WA beperkt casco bespaart ook 40%. maar dan van 1750 ofwel 700 euro. Wanneer de dagwaarde dan 4000 is, kan overstappen al snel interessant zijn. 

Anders gezegd

Hoe hoger de no-claimkorting is, hoe langer het de moeite loont de auto all-risks verzekerd te laten. Maar ook hier, de omstandigheden bepalen de uitkomst. 

Meer weten of persoonlijk advies?

Gegevens